Menemen, czyli…

dosłownie i w przenośni – „śniadanie”. Wydaje mi się, że o fenomenie Menemenu jeszcze nie pisałam na blogu, a jeżeli tak to wybaczcie…

Menemen to potrawa popisowa G. Robi ją w każdą sobotę lub niedzielę, jeżeli tylko razem mamy zasiąść do śniadania. Odkąd się poznaliśmy od tego momentu G robił menemen dla mnie. A ja mam wtedy czas na dłuższy prysznic i spędzenie tego czasu w łazience na robieniu z siebie bóstwa. To takie „podziękowanie” za to, że całą resztę posiłków gotuję ja. Czasem zasiadam przy stole kuchennym i w czasie kiedy on gotuje ja uczę się tureckiego, wypytując go o szczegóły.

Co to jest menemen?

Menemen to taka trochę jajecznica po turecku.

Składniki dla dwóch osób:

  • oliwa
  • pół cebuli
  • 4 strąki papryki zielonej carliston (w Turcji dostępna dosłownie wszędzie)
  • 3-4 małe pomidory
  • 3-4 jajka
  • pieprz, sól albo vegeta

Wszystkie warzywa trzeba posiekać na drobno, na tak drobno, że jak kiedyś chciałam G pomóc to powiedział, że nie wystarczająco drobno kroję… (to też jeden z powodów dla których teraz robi wszystko sam…). Rozgrzewamy oliwę na patelni. Wrzucamy cebulę i podsmażamy do lekkiego zrumienienia. Dodajemy paprykę i podsmażamy aż zmięknie. Dodajemy pomidory (mogą być bez skórki) i podsmażamy, aż cześć wody odparuje. Na koniec dodajemy 3 jajka i mieszamy. A na sam koniec 4. jajko rozbijamy na wierzchu i rozsmarowujemy. Jak zaczną takie bąbelki prykać na jajku tym rozsmarowanym, to znaczy że gotowe. Smacz… o przepraszam… Afiyet olsun!

***

Menemen jest jak dla mnie kwintesencją tureckości. Jak słyszę opowieści G o tym jak to jego mama wstaje na pierwsze wołanie, modli się, a potem zaczyna przygotowywać pierwszy posiłek i nie może zabraknąć menemenu… to cieszę się w duchu, że ją za młodu podglądał w kuchni i teraz to on robi menemen, a nie ja!

***

P.S. Na zdjęciu widać jeszcze tosty… z serkiem pleśniowy i polędwicą sopocką z Polski! Hahaha!

9 thoughts on “Menemen, czyli…

  1. O taak… Uwielbiam menemen, faktycznie nie za dużo się on różni od naszej jajecznicy ale jakoś jest 100 razy lepszy jak dla mnie 😉 Mój mężczyzna wprawdzie nie robi tej części z 4. jajkiem tak jak G. ale i tak jest pysznie 😉

    • Ja też menemen bardzo lubię 🙂 zresztą kto nie lubi? 😉
      To ostatnie jajko właściwie niczego nie zmienia, ja się śmieję, że to bardziej efekciarstwo 😉

      • a tu Cię zadziwię , współlokator mojego mężczyzny twierdzi że go rodzice za młodu faszerowali jajkami i teraz nawet menemenu nie przełknie :))

        Aaaa… to rozumiem , to muszę wykorzystać następnym razem ten efekt 4. jajka ;))

  2. Koszyczku…
    Do Twojej informacji… komentarze niecenzuralne, będą cenzurowane przez administratora, lub nie będą w ogóle publikowane.

    Pojawiłaś się na kilku blogach dotyczących Turcji (np. tu albo Turczynki.pl) i na wszystkich prezentujesz podobny styl wypowiedzi, który jest albo niemiły, albo wulgarny, albo wręcz pogardliwy.

    Jaki jest Twój cel? Bo póki co, ja widzę tylko destrukcyjne motywacje i również do Twojej informacji : nie pozwolę Ci na niszczenie tego co ja tworzę. Zbyt dużo kosztuje mnie to czasu i wysiłku.

    Twoje wypowiedzi są bardzo często pozbawione sensu, tak jak ta powyżej.

    Dziękuję za czytanie mojego bloga tak samo jak jestem wdzięczna każdemu czytelnikowi, ale otwarcie i publicznie piszę, że nie życzę sobie takich wypowiedzi, jak ta powyżej.

    Dziękuję i pozdrawiam

  3. Ha a mój robi menemen bez cebuli… Co z resztą bez znaczenia, bo menemen nie znoszę, wolę normalną jajecznicę na sucuk. Tak się zastanawiam, co dla mnie jest takim daniem tureckim w 100% i chyba będzie to lahmacun, choć jak jestem poza Turcją, to zawszę brakuje mi jednego: jogurtu. No i ayranu.

    • Słyszałam o tej wersji bez cebuli, nawet są regiony, gdzie się bardzo burzą na menemen z cebulą.
      A ja z kolei nie mogę sucuka jeść bo mam zgagę dwa dni 😉
      Lahmacuna mam ochotę zrobić kiedyś sama i pide też, ale nie mam piekarnika 😦
      A ayran to za mną chodzi bardzo często.

Skomentuj

