Końcówka „-ip”

Dziś będzie o według mnie bardzo przydatnej końcówce „-ip”. Forma z tą końcówką często przypomina w tłumaczeniu polską formę imiesłowu przysłówkowego uprzedniego. Końcówki używa się po to, aby opisać jedną czynność, po której natychmiast nastąpiłam następna. Jak to działa w praktyce?

Czasownik  YAP – MAK – robić

Rdzeń  YAP –

Imiesłów YAP – IP – zrobiwszy

Berbere gidip tıraş olacağım. – Jak pójdę do fryzjera to się ogolę. (W Turcji fryzjerzy męscy oferują pełen wachlarz usług, łącznie z goleniem). – w tym przypadku trudno przetłumaczyć to zdanie z użyciem formy imiesłowu.

Pazara gidip sebze alacağım. – Jak pójdę na bazar to kupię warzywa.

Çamaşırları yıkayıp ütüledim. – Uprawszy brudne ubrania, uprasowałam.

Pencereyi açıp dışarı baktım. – Otworzywszy okno, wyjrzałam na zewnątrz.

Bilet alıp vapura bindik. – Kupiwszy bilety, wsiedliśmy na prom.

O insanları önce dinleyip konuşur.  On mówi dopiero po wysłuchaniu innych.

***

Ja bardzo polubiłam tę końcówkę, bo przyśpiesza moją komunikację. Już nie muszę tłumaczyć, że najpierw zrobiłam to, a potem to.

8 thoughts on “Końcówka „-ip”

  1. O krolowo! Dzıekı Cı za ten post! 🙂 Wıele razy probowalam zrozumıec o co chodzı z tym -ip na koncu ı nıkt mı nıe potrafıl wytlumaczyc! Wreszcıe ktos o tym napısal po polsku 🙂 Tylko teraz mam takıe pytanıe, bo troche tego nıe ‚czuje’ – czy moglabys przetlumaczyc na polskı te 3 zdanıa? Dla mnıe znacza to samo, czylı: ‚Idac do fryzjera (lub: kıedy szlam do fryzjera), wıdzıalam (‚spotkalam’) mojego przyjacıela’.
    Kuaför’e giderken arkadaşımı gördüm.
    Kuaför’e gidince arkadaşımı gördüm.
    Kuaför’e gidip arkadaşımı gördüm.

Skomentuj

